Wat is economie eigenlijk?
      
        
          
            Aart de Zeeuw
Het woord economie komt uit het Grieks en betekent regels of wetten (“nomos”) voor het huis (“oikos”). Met het huis wordt dan bedoeld het systeem van productie en consumptie van goederen en diensten, en economie is dan de manier waarop we dat systeem vorm geven. Economie is ook een gedragswetenschap…
            
              Read More
            
           
        
      
      
      
    
  
    
      
        
      
      Minder rekenen, meer nadenken
      
        
          
            Jesper Nederhoed
Op de Rijksuniversiteit Groningen staat het economisch curriculum grotendeels in het teken van neoklassieke theorie. Het probleem is niet dat neoklassieke theorie an sich “slecht” is, maar er is geen aandacht voor andere stromingen, denkwijzen en economische geschiedenis. De focus op neoklassieke theorie is uitstekend…
            
              Read More
            
           
        
      
      
      
    
  
    
      
        
      
      Impact van breed en realistisch economieonderwijs
      
        
          
            Irene van Staveren
Als zelfs mainstream economische media vragen om breder en diverser economieonderwijs wordt het dan niet eens tijd dat economieopleidingen de handschoen oppakken? Financial Times columnist Martin Wolf prijst het onderzoek naar het Nederlandse economieonderwijs van Rethinking Economics NL aan…
            
              Read More
            
           
        
      
      
      
    
  
    
      
        
      
      Revolutionaire evolutie
      
        
          
            Marcel Canoy
Alleen fossielen en struisvogels zullen vinden dat het huidige economieonderwijs een dikke prima is. Maar vernieuwen klinkt leuk, maar hoe moet dat dan? Het is een dilemma, evolutie of revolutie. Maar waarom zouden we kiezen?
            
              Read More
            
           
        
      
      
      
    
  
    
      
        
      
      Praat mee!
      
        
          
            De opleiding van economen gaat ons allemaal aan. Er moet iets veranderen, zoveel is duidelijk. Maar er zijn geen makkelijke antwoorden, en ruim voldoende moeilijke keuzes te maken. Wat moet de basis van onze opleidingen vormen? Welke vaardigheden zijn essentieel, welke kennis moet erin zitten - en wat kan worden weggelaten? Praat mee, en deel je ideeën!
            
              Read More