Economie Onderwijs
broken lightbulb.jpeg

Hoe repareren we ons economie onderwijs

Dit wordt www.economieonderwijs.nl


De economie is het meest centrale systeem van onze leefwereld. Verkiezingen worden beslist op basis van ‘de economie’. Beleid wordt gemaakt op basis van economische ideeën, en in economische termen. Economen zijn de meest prominente sociaal wetenschappers van onze tijd.

Maar hoe worden economen gevormd? Welk wereldbeeld krijgen zij mee als economiestudenten? De studentenbeweging Rethinking Economics heeft in een baanbrekend onderzoek alle vakken van economie-Bachelors in Nederland onder de loep genomen. Deze website presenteert de resultaten van dat onderzoek.

Belangrijker nog, de website bevat ook materiaal, ideeën, discussie en inspiratie om het economie-onderwijs aan de universiteiten te vernieuwen en verbeteren.

 

Huidige Situatie


EEN MONOPOLIE OP THEORIE

Eén theorie heeft een quasi-monopolie; 86.5% van de theorie-vakken gaat over neoklassieke economie. Andere benaderingen worden niet serieus genomen, geen enkel alternatief krijgt meer dan 4% van de lestijd.


EEN WERELD VAN GETALLEN, zonder STRUCTUREN

Methodologievakken gaan alleen over getallen. Aandacht voor structuren, instituties, culturen en netwerken ontbreekt. 97% van de lestijd gaat naar kwantitatieve onderzoeksmethoden, slechts 3% naar kwalitatieve methoden.


EEN IVOREN TOREN MET DIKKE MUREN

75% van de vakken heeft geen enkele aandacht voor de echte economie, het is puur theorie. In slechts 2% van de vakken leren studenten iets over de economische geschiedenis.


De bovenstaande statistieken komen uit het rapport Thinking like an economist?, dat alle economie-bachelors van Nederland analyseert en vergelijkt (meer details en resultaten). Zie ook de samenvatting en de aanbevelingen. Vragen? Begin bij de F.A.Q..

Economen over dit rapport
“Economics is a social science, not a lost branch of physics. This important report demonstrates how far the study and teaching of economics, in its search for precision and tractability, sacrifices a deeper inquiry into what the subject is actually about.”
Martin Wolf, Chief Economics Commentator van de Financial Times

"Hoe kunnen economen pleiten voor open concurrentie, maar dit niet praktiseren in de markt voor ideeën? Dit is des te urgenter gezien de noodzaak om te leren van de recente economische crisis. Het rapport biedt waardevolle aanbevelingen om te ontsnappen uit het sub-optimale evenwicht waarin een groot deel van de discipline zich momenteel bevindt."
Esther-Mirjam Sent, professor Economische Theorie en Beleid aan de Radboud Universiteit en Eerste Kamerlid voor de PvdA

Het Debat


In het hart van de discussies over het economie-onderwijs ligt een schijnbaar overbodige vraag: wat is het doel van een opleiding in de economie? Moet het gaan om te leren "denken als een econoom", een smalle maar academisch zeer succesvolle aanpak die langzaam maar zeker de economische discipline is gaan domineren? Of moet het gaan om het begrijpen van de economie, door haar te benaderen vanuit verschillende richtingen en in het echt te bekijken? Of nog weer iets anders?

Zie het discussieplatform voor de nieuwste ideeën en inspiratie!

 

Verder denken


Ontsnap uit de lesboekbubbel

Studiematerialen

Economie in 5 minuten

 

Dus, wat nu?

Ben je...